top of page

2021: שנה של חגיגות בבורסות

העולם המשיך להתמודד עם גלי הקורונה, שרשראות האספקה התקשו להתאושש, האינפלציה הרימה ראש – אבל כל זה לא הפריע לשוקי ההון לסגור את השנה שחלפה בראש מורם כשהמשקיעים ברחבי העולם ככלל, ובישראל בפרט, נהנו מעליות ומתשואות יוצאות דופן. הנה כמה מגמות שבלטו השנה:


1. עלייה במדדים


הבורסות בתל אביב ידעו כמה שנים לא קלות, אבל 2021 הייתה נפלאה. מדדי המניות ת"א 125 ות"א 35 טיפסו ב-31% וב-32% בהתאמה. מדד הבנקים עלה ב-67.9% ומדד הנדל"ן רשם עליה של כ-53.4% בשנת 2021.

גם בארה"ב נרשמו עליות משמעותיות: מדדי S&P 500 והנאסד"ק עלו ב-27% ובכ-21% בהתאמה ורשמו שיאים חדשים.


2. מהבנקים לבורסות


רוב החסכונות של הציבור מושקעים בשוקי ההון – בבורסות בישראל ובארה"ב בעיקר. במהלך השנה, הסכומים שמושקעים במוצרי החיסכון השונים גדלו משמעותית – לאחר שמשקיעים רבים העבירו את החסכונות שלהם מפיקדונות בבנקים, שבהם קיבלו ריבית נמוכה מאוד, לשוקי ההון. בניגוד לחסכונות בבנקים, שאינם מנוהלים בשוטף ושהתשואה בהם נקבעת מראש, ההשקעות בשוקי ההון נעשות על-פי רוב באמצעות גופים מתמחים. התשואה בהשקעות האלה תלויה במתרחש בשווקים, באיכות ההשקעות ובגובה דמי הניהול.

תקופת הקורונה גם הגדילה את הכסף הפנוי שבידי הציבור, שלא הוציא אותו על טיסות ועל בילויים, וחלק לא מבוטל מהכסף שנחסך הופנה לחיסכון והשקעות.


3. תשואות מרשימות


רוב החסכונות של הציבור לטווח הארוך מנוהלים בקרנות הפנסיה – ואלה רשמו ב-2021 תשואה גבוהה פי שלוש ביחס לזו שרשמו בשנת 2020. לדוגמה – במסלולי החיסכון שמיועדים לבני 50 ומטה, שבהם יש שיעור גבוה יחסית של השקעה במניות, התשואה הממוצעת הייתה 16%. גם בקופות הגמל להשקעה, בקרנות ההשתלמות ובמסלולי החיסכון, התמונה הייתה דומה והתשואות גבוהות מאוד. פוליסות החסכון לדוגמה רשמו 13% תשואה ממוצעת. קרנות ההשתלמות במסלול הכללי שחשיפתן למניות נעה בין 45% ל-55% רשמו תשואות דו-ספרתיות פי 2-3 שלושה מהתשואה הממוצעת של 5.5% שנרשמה ב-2020.

התשואות היו גבוהות אמנם אצל כל חברות ההשקעה, אבל חלקן בלטו לטובה יותר מהאחרות, בעיקר אלו שנזהרו מהשקעות בסין. במהלך שנת 2021 השלטונות בסין הגבירו מאוד את הפיקוח והרגולציה על חברות הטכנולוגיה במדינה, ומי שבחר להשקיע בהן, ספג הפסדים משמעותיים. עם זאת, רבים מעריכים שהירידה הזו זמנית בלבד – וכי עוצמתו של השוק הסיני ככלל, וחברות הטכנולוגיה שבו, תבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות.

בשורה נוספת לחוסכים הגיעה מקרנות הפנסיה, שבה ירדו דמי הניהול הממוצעים שהלקוחות משלמים במהלך שנת 2021, בהשוואה ל-2020.


4. ומה הלאה?


2022 התחילה באווירה שלילית. האומיקרון פגע במדינות רבות, מניות טכנולוגיה רבות קרסו והריבית, כך מעריכים, עומדת לעלות בקרוב. גם המתיחות הביטחונית בין רוסיה לאוקראינה יוצרת חששות רבים ומגדילה את אי הוודאות. השנה התחילה בירידות שערים, והתחזיות הן כי ההתאוששות תהיה חלקית – כך שהשנה תסתיים בעליות מתונות ביחס ל-2021.

רוצים להיערך לשנה הקרובה? מתלבטים באילו מסלולי השקעה לבחור? מוזמנים ליצור איתנו קשר – המומחים שלנו עומדים לרשותכם!

34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיצד מומלץ לבצע השקעות לטווח קצר בתקופה הנוכחית?

מאז החלה שנת 2022, רשמו שוקי ההון בעולם ירידות חדות. זאת במקביל לשינויים דרמטיים ובהם עליית האינפלציה, העלאות ריבית, התייקרות של הנפט ושל סחורות רבות. ההשפעות המתמשכות של סגרי הקורונה על שרשראות האספק

שוקי ההון ב-2022 – מה עברנו ומה צריכים המשקיעים לעשות?

בחלוף כחצי שנה – ערכנו במהלך חודש יולי, כנס וירטואלי בהשתתפות כ-100 מלקוחותינו. את הכנס, אשר עסק במתרחש בשווקים הפיננסים, הנחה איש התקשורת יעקב אילון והשתתפו בו אמיר כהנוביץ כלכלן ראשי ב"הפניקס" חברה

bottom of page