top of page

שוקי ההון ב-2022 – מה עברנו ומה צריכים המשקיעים לעשות?

בחלוף כחצי שנה – ערכנו במהלך חודש יולי, כנס וירטואלי בהשתתפות כ-100 מלקוחותינו.


את הכנס, אשר עסק במתרחש בשווקים הפיננסים, הנחה איש התקשורת יעקב אילון והשתתפו בו אמיר כהנוביץ כלכלן ראשי ב"הפניקס" חברה לביטוח, אורי קרן מנהל השקעות ראשי ב"מור בית השקעות", וגיא מני מנהל השקעות ראשי ב"מיטב בית השקעות" – לצד ירון שמיר ומיטל בנבנישתי מייסדים ושותפים ב"אתנה ניהול הון".


"עברנו חציון סוער - עם עליה באינפלציה אשר הובילה לעליה בריבית – מה שיצר השפעה שלילית משמעותית על שוקי ההון", אמר המנחה אילון בפתיחה – וביקש ממשתתפי הפאנל הסברים למתרחש, ועצות למשקיעים המודאגים.


"קבלת החלטות שקולה"


"אנחנו עדיין נמצאים תחת השפעות הקורונה", אמר אמיר כהנוביץ, "במהלך המשבר, הממשלות נתנו כסף לאזרחים, הביקושים למוצרים גדלו מאוד בגלל הסגרים, אך החברות לא היו ערוכות על מנת לספק אותם. בנוסף נוצרו פקקי ענק בנמלים. בהתחלה חשבו שהאינפלציה שנוצרה הינה זמנית, אבל בהדרגה התברר שזה לא המצב. עכשיו יש ביקושים חזקים לשירותים, אבל אין עובדים... גם הפקק בשירותי התובלה עוד לא השתחרר, בסין עוד יש סגרים, ונוספה לכך המלחמה באוקראינה. התוצאה של כל זה, היא שהאינפלציה לא נרגעת, הבנקים המרכזיים מעלים את הריבית ומנסים להאט את הביקושים, בכדי לצנן את הכלכלה. שוק ההון נלחץ מהמצב ויורד בחדות".


"צריך לזכור", הוסיף אורי קרן, "שהיה ראלי חיובי בשווקים של עליות, שנמשך כ-20 שנה. אחרי המשבר של שנת 2000, חווינו שני עשורים שברובם היו ריביות נמוכות, והתערבות משמעותיות של הממשלות והבנקים בשווקים במשברים של 2008 ושל הקורונה בשנת 2020. מה שאפשר את הריבית הנמוכה וההתערבות, זו העובדה ששפיכת הכספים לא יצרה אינפלציה. ל-2021 הגיעו המשקיעים עם חשיפה מנייתית גבוהה, בסוג של אופוריה – והתמחור היה יקר מאוד - ואת התוצאה רואים כולנו".


"המצב עכשיו מורכב, במיוחד בשוק העבודה", הדגיש גיא מני, "המחסור בעובדים בתחומים רבים, יוצר העלאות שכר, אשר תורמות לביקושים ולאינפלציה. הבנקים המרכזיים מוכנים לשלם מחיר מסויים באבטלה בכדי לדכא את הביקושים" ואת האינפלציה.


לא לתזמן שווקים


בהינתן שזה המצב, השאלה החשובה היא כמובן – מה ואם יש לעשות כעת.


"לנסות לתזמן את השווקים זה הדבר הכי לא נכון לעשות", הסביר מני, "לא יוצאים ובורחים כשיש ירידות, עם כוונה לחזור. בורסות עובדות לפי ציפיות, ומקדימות את מה שמתרחש לפני הכלכלה הריאלית. זה בהחלט אפשרי, שבשבוע אחד יהיו עליות חדות ומי שיצא יפספס את השבוע הזה, יחזור אחריו - ויחמיץ את העליות. מי שמשקיע לטווח קצר, וזקוק לזמינות של הכסף, לא צריך להיות בשוק בזמנים תנודתיים, או לפחות להיות סולידי מאוד. בעבור המשקיעים האחרים יש היום גם הזדמנויות - אפשר לבנות עכשיו למשל תיק אג"ח טוב. אפשר גם להגדיל רמות סיכון במניות מסויימות, עם בחירה נכונה ולקחת בחשבון שתהיה תנודתיות גבוהה. גם בתחום של ההשקעות הלא סחירות, אנחנו רואים הזדמנויות, כיוון שיש לחברות בתחום פחות פתרונות אפשריים למימון כמו הנפקה, ויש כאלה שנותנות עכשיו הצעות טובות עם תשואה גבוהה יותר למשקיעים".


כהנוביץ הציג עמדה שונה בנוגע להשקעות הלא סחירות. לדבריו: "אנחנו רואים עכשיו דווקא הזדמנויות טובות יותר בשוק הסחיר. לדעתי, האסימון לא ירד עדיין לרוב החברות שמגייסות בשוק הלא סחיר, והן לא מציעות תנאים טובים מספיק. יש היום אג"ח בתשואה טובה מאוד, אנחנו רואים את החברות והמאזנים, ובוחנים אותן לעומק. כשיש היסטריה בשוק, יש מציאות. כשהמצב יירגע - וזה יקרה כיוון שתמיד יש מחזוריות - הערך של החברות יחזור, ייתכן בצורה מהירה ובעליות חדות. באופן כללי, חשוב שקבלת ההחלטות תהיה קרה ושקולה – וזה התפקיד שלנו כמנהלי השקעות".


קרן הסכים עם רוח הדברים: "בזמנים כאלה, חשוב לשמור על משמעת עצמית ולא לעשות שינויים רדיקלים. כשיש ירידות, לא להיכנס ללחץ ולהמשיך להתייעץ עם מנהלים מנוסים. חשוב לי להוסיף, שאם מישהו מחפש השקעות לטווח הקצר, בכסף שהוא עשוי להיות זקוק לו בקרוב, יש כבר פיקדונות בבנקים עם תשואות סבירות".


"הכסף מנוהל"


"המסר שחשוב להעביר למשקיעים", סיכם ירון שמיר, "הוא שהכסף שלהם מנוהל באופן אקטיבי כל הזמן. אנחנו בקשר שוטף עם מנהלי ההשקעות, ושומעים מה התפיסה שלהם לגבי המצב בשווקים כעת והתחזיות לעתיד. הם עושים, מדי יום, את המיטב כדי לשפר את התיקים, בהתאם לנתונים ולצרכי הלקוחות. מצב המאקרו בכלכלה בעולם השתנה, והם מגיבים לכך בזמן אמת."

67 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיצד מומלץ לבצע השקעות לטווח קצר בתקופה הנוכחית?

מאז החלה שנת 2022, רשמו שוקי ההון בעולם ירידות חדות. זאת במקביל לשינויים דרמטיים ובהם עליית האינפלציה, העלאות ריבית, התייקרות של הנפט ושל סחורות רבות. ההשפעות המתמשכות של סגרי הקורונה על שרשראות האספק

כיצד להשקיע כשהאינפלציה עולה?

מגמת העלייה באינפלציה בארה"ב, באירופה וגם פה בישראל, נמשכת מתחילת השנה. הבנקים המרכזיים, בתגובה, שבים ומעלים את הריבית – ולא נראה שהמגמה הזו עומדת לעצור בקרוב. השווקים מגיבים בירידות – והמשקיעים סופג

bottom of page