top of page

כיצד מומלץ לבצע השקעות לטווח קצר בתקופה הנוכחית?

מאז החלה שנת 2022, רשמו שוקי ההון בעולם ירידות חדות. זאת במקביל לשינויים דרמטיים ובהם עליית האינפלציה, העלאות ריבית, התייקרות של הנפט ושל סחורות רבות. ההשפעות המתמשכות של סגרי הקורונה על שרשראות האספקה, בתוספת למלחמה שלא מסתיימת באוקראינה, יצרו תנודתיות רבה בשווקים ואי יציבות בכלכלות ברחבי העולם.

כלל הייסוד של השקעות בשוקי ההון, אומר כי יש להתייחס אליהן כאל השקעות לטווח הארוך – המנטרל את ההשפעות הזמניות של אירועים חיצוניים. ההיסטוריה מלמדת, שכאשר מסתכלים על התשואות בטווחים של 3-5 שנים ומעלה, תיק השקעות איכותי ומבוזר, הוא עדיין הדרך הטובה ביותר לקבל תשואה המותאמת לסיכון.


אבל מה ניתן לעשות, כאשר זמן ההשקעה הנדרש קצר יותר, וכאשר נדרשת נזילות של הכסף (למשל לצורך רכישת דירה מתוכננת, שיפוץ, רכישת רכב או הוצאה גדולה אחרת).

"ככלל, אנו לא מייעצים להחזיק כספים שאתם עשויים להזדקק להם בטווח הקצר בשוק ההון, גם בתקופות טובות, משום שגם בהן לא ניתן לחזות מתי יהיו ירידות, ואלה עלולות להיות חדות מאוד בתקופה קצרה. במקרה כזה, אם תצטרכו למשוך את ההשקעה, אתם עלולים לאבד חלק לא מבוטל ממנה", אומרת מיטל בנבנישתי, מייסדת ושותפה ב"אתנה ניהול הון", "ובתקופות תנודתיות כמו שיש בחודשים האחרונים, זה נכון מתמיד".


אז מה כן מומלץ לעשות?


"יש תקופות שבהן האפשרות הכי נוחה, היא להשאיר את הכסף בחשבון העו"ש, אבל כשיש אינפלציה גבוהה, זה בעייתי, כי ערך הכסף נשחק. לשמחתנו, עליית הריבית כבר מתחילה לבוא לידי ביטוי בהצעות של הבנקים ללקוחות – בפיקדונות שבהם סוגרים את הכסף לתקופות קצרות יחסית. הריביות הללו, אולי לא יפצו על מלוא השחיקה של האינפלציה, אבל יקזזו חלק ממנה – והן נטולות סיכון.

השקעות דומות לטווחים קצרים, ניתן לבצע גם במק"מים של המדינה, או בקרנות כספיות המחזיקות בנכסים שונים עם אורך חיים קצר וסיכון קטן מאוד. ההשקעה בקרנות נזילה יותר מאשר הפיקדונות, וניתן לממש אותה בכל רגע, אך היא כוללת תשלום עמלות בניגוד לפיקדונות, ויש בה סיכון מסוים. כמו כן, תשלום המס על רווחי ההון בה הינו 25% ריאלי, בניגוד ל-15% נומינלי על רווחי הון בפיקדונות".


ומה לגבי השקעות אלטרנטיביות לטווח קצר, יש אפשרות כזו?


"כן, יש היום אפשרויות להשקיע למשל בחברות אשראי המלוות לצרכנים ועסקים. הכסף נזיל יחסית, אם כי המשיכה שלו לא בהכרח מיידית. השקעה זו, אינה תלויה ישירות בנעשה בשוק ההון, ואנו רואים שבחודשים האחרונים, היא המשיכה לתת תשואה סבירה בסיכון נמוך. זו בהחלט אלטרנטיבה ששווה לשקול להיעזר בה, כאשר רוצים לבצע השקעה לטווח קצר".

62 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שוקי ההון ב-2022 – מה עברנו ומה צריכים המשקיעים לעשות?

בחלוף כחצי שנה – ערכנו במהלך חודש יולי, כנס וירטואלי בהשתתפות כ-100 מלקוחותינו. את הכנס, אשר עסק במתרחש בשווקים הפיננסים, הנחה איש התקשורת יעקב אילון והשתתפו בו אמיר כהנוביץ כלכלן ראשי ב"הפניקס" חברה

כיצד להשקיע כשהאינפלציה עולה?

מגמת העלייה באינפלציה בארה"ב, באירופה וגם פה בישראל, נמשכת מתחילת השנה. הבנקים המרכזיים, בתגובה, שבים ומעלים את הריבית – ולא נראה שהמגמה הזו עומדת לעצור בקרוב. השווקים מגיבים בירידות – והמשקיעים סופג

bottom of page