top of page

השקעות אלטרנטיביות (לא סחירות) – למי זה מתאים ובמי כדאי לבחור?

רוב הכסף שלנו מושקע בשווקי ההון – בארץ ובעולם. כיצד ניתן, אם כן, לצמצם את החשיפה לנעשה בשווקים, ולגוון את תיקי ההשקעות שלנו?


בשנים האחרונות עולם ההשקעות האלטרנטיביות, אשר היה בעבר נגיש רק לגופים גדולים מאוד, עובר מהפיכה משמעותית. כניסתם של גופים חדשים לתחום, והדיגיטציה של ענף הפיננסים, יצרה הזדמנויות השקעה חדשות אשר נגישות כמעט לכל אחד ואחת.


בסוף חודש מרץ, ערכנו כנס "זום" מיוחד ללקוחותינו, בו עסקנו בנושא, בהשתתפות נציגים מכמה חברות, אשר מאפשרות השקעה באפיקים כאלו, כאשר לכל אחת ואחת מהחברות הייחוד שלה.

את המפגש הנחה כמו תמיד, ידידנו יעקב אילון.

מה זו השקעה אלטרנטיבית?

השקעה אשר אינה נסחרת בבורסה ואשר הערך שלה אינו נקבע על ידי שווי שוק, כפי שמשתקף בבורסה מידי יום. לרוב, השקעה כזו מחייבת לנעול את הכסף לתקופה. השקעה כזו יכולה להיות לדוגמא, בהלוואות פרטיות ליחידים או לחברה, הלוואות לצורך רכישת נדל"ן לתקופה קצרה, פרויקטים של תשתיות לאומיות ועוד. יש לציין, כי בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, כבר היום קיים חלק מסוים אשר מושקע בהשקעות לא סחירות/אלטרנטיביות.

קופות גמל אלטרנטיביות

עופר מנחם, מנהל השיווק של "סלייס גמל", הציג את פעילות החברה שלו:

"סלייס הינה חברת פינטק, אשר הוקמה על מנת לאפשר למתכננים פיננסים להציע ללקוחות, קופות גמל מותאמות לצרכים שלהם. במקום להשקיע בקופה אחת, אנו מאפשרים לפצל את ההשקעה לכמה קופות. בין השאר, אנו מציעים מסלולי גמל אשר 70% מהם מושקעים במוצרים אלטרנטיביים, כלומר לא ישירות במניות ואג"ח. הדבר מאפשר להגדיל רכיב הזה בתיק של הלקוח, באמצעות הכלי של קופת הגמל".


מנחם הוסיף כי "בשנים האחרונות, משקיעים מוסדיים מפחיתים את אחזקותיהם באג"ח קונצרני, הסיבה היא שהמוסדיים מבינים שהם צריכים להגדיל את אחוז האחזקה בהשקעות אלטרנטיביות. זאת, מכיוון שמחיר המוצרים בשווקי ההון נובע יותר מספקולציה של הציבור הרחב, ופחות מהערך האמיתי שלהם. בהשקעות האלטרנטיביות, המחיר אינו תלוי בפסיכולוגיה של הציבור הרחב, אלא בהערכת השווי של הנכס".


מנחם תיאר מספר דוגמאות למוצרים בהם משקיעה החברה: "מימון פרויקט תשתיות גדול, הצטרפות כהשלמה לאשראי בנקאי, אשר ניתן לחברות וקרנות נוספות אשר עוסקות בסוגים שונים של אשראי. מי שמחליט להשקיע בסלייס מקבל את 'החבילה כולה' ונהנה מ D.D (בדיקת סיכונים) אשר נערכת על ידי גוף מוסדי".


אשראי לצרכנים

סתיו בלוך, סמנכ"לית פיתוח עסקי ב"בלנדר", הציגה את פעילות החברה שלה: "אנו מתעסקים באשראי צרכני, יש לנו זרוע ישראלית ופעילות באירופה. אנחנו חברה בורסאית, שהמיקוד שלה הוא תיווך באשראי בין גופים אשר רוצים להלוות, מאנשים פרטיים עד למוסדיים, ולקבל תשואה יציבה - לבין כל מי שרוצה לקבל אשראי. התחלנו בהלוואות חברתיות בין אנשים פרטיים. כיום, יש לנו מיקוד גדול בתחום ההלוואות לרכישת רכב.


בנוסף, יש לנו פעילות גדלה והולכת בתחום שנקרא 'קנה עכשיו, שלם אח"כ', אשר מציע אלטרנטיבה לתשלום בפריסה של חברות האשראי.


מאחר שמסגרת האשראי בבנקים מוגבלת כיום מאוד, רבים זקוקים לשירות כזה בתשלום בעסקאות גדולות כגון תשלום לטיפול שיניים, הסרת שיער או רכישת מכשירי חשמל גדולים".


בלוך הוסיפה, כי "החברה שלנו מבוססת על טכנולוגיה ואלגוריתמים מתקדמים, אשר מאפשרים תהליך תשלום ולקיחת אשראי מהירים מאוד. המשקיעים מקבלים גמישות גדולה מאוד בבחירת ההלוואות, ורמת הסיכון. בנוסף, למשקיעים יש יתרון של תשלום מס של 15% בלבד". יש לציין, שההשקעה איננה דרך מעטפת של קופת גמל או קרן השתלמות, אלא על ידי קניה ישירה.


הלוואות כנגד נדל"ן

עירית פרנקו, הציגה את פעילותה של חברת MIF:

"אנו מתמחים במתן הלוואות לזמן קצר, כנגד שיעבוד של נכס נדל"ן. אנחנו משלימים צורך אשר קיים בשוק, במקום שהבנקים לא יכולים לתת הלוואה, עקב רגולציה או מחוסר רצון. זה יכול להתאים למשל ללקוחות אשר צריכים סכום כסף לרכישת דירה, עד שימכרו נכס קיים, או עד שיממשו צו ירושה.

אנחנו נותנים פתרון ביניים, בסיכון נמוך, עם 65% מגבלת מימון. אנחנו לא נכנסים לפרויקטים בהקמה, אלא רק כנגד נכסים קיימים. הפרשי האשראי מאפשרים לנו לייצר תשואה טובה, בסיכון נמוך".


נכסים אלטרנטיביים - לא לכל אחד

מזל כהן בהארי, יועצת פיננסית, הזהירה בדבריה כי השקעות מסוג זה אינן מתאימות לכולם. "ההשקעות הללו נעשות דרך גופים פרטיים, אשר צריך לתת בהם אמון. זה לא דומה להשקעה בחברות שלהן תשקיפים בבורסה. בנוסף, בהסתכלות על מצב השוק, בשנים האחרונות היה ביקוש רב להשקעות כאלו והמחיר שלהן עלה. העלאת הריבית העתידית בארה"ב, צפויה להפוך את ההשקעות באג"ח מדינה לאטרקטיביות יותר. בשורה התחתונה – אלה השקעות בסיכון גבוה יחסית, וצריך להשתמש בהן כמוצר משלים לתיק הרגיל, ולבחור אותן היטב".


ירון שמיר, שותף באתנה ניהול הון, סיכם: "השקעות אלטרנטיביות הן בהגדרה נכס לא סחיר, כלומר כזה שלאחר הקניה, לא ניתן למכור אותו כמו מניה או אג"ח. מסיבה זו חשוב מאוד לבחור בהשקעות איכותיות ואמינות. היה לנו חשוב לנסות ולאתר את הגופים, בהם רמת הסיכון נמוכה יותר יחסית לתחום ואשר נותנים תשואה תמורת הסיכון. כמובן, כמו בכל השקעה, אנו בודקים עם כל אחד ואחת את הצורך, את רמת הסיכון ואת החשיפה הקיימת דרך מוצרים פנסיונים קיימים. לאחר מכן, למי שהאפיק מתאים, נציע לשלב את ההשקעות הללו בתיק".



144 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיצד מומלץ לבצע השקעות לטווח קצר בתקופה הנוכחית?

מאז החלה שנת 2022, רשמו שוקי ההון בעולם ירידות חדות. זאת במקביל לשינויים דרמטיים ובהם עליית האינפלציה, העלאות ריבית, התייקרות של הנפט ושל סחורות רבות. ההשפעות המתמשכות של סגרי הקורונה על שרשראות האספק

שוקי ההון ב-2022 – מה עברנו ומה צריכים המשקיעים לעשות?

בחלוף כחצי שנה – ערכנו במהלך חודש יולי, כנס וירטואלי בהשתתפות כ-100 מלקוחותינו. את הכנס, אשר עסק במתרחש בשווקים הפיננסים, הנחה איש התקשורת יעקב אילון והשתתפו בו אמיר כהנוביץ כלכלן ראשי ב"הפניקס" חברה

bottom of page