top of page

תכנון פיננסי לאחר פטירת קרוב משפחה

מוות של קרוב משפחה הינו אירוע מטלטל ומשנה חיים. לצד האבל, אובדנו של האדם הקרוב,עלול לגרום גם לקשיים פיננסיים לבני משפחתו. כדי להתמודד עם הביורוקרטיה הרבה אשר כרוכה בטיפול בעיזבון, ועל מנת למנוע אבדן של הכנסות וכספים, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מנוסים, בעלי ידע ספציפי בטיפול בנושא רגיש זה. הנה כמה דברים אשר מומלץ לעשות – ביחד עם המתכנן הפיננסי ואנשי מקצוע נוספים העוסקים בתחום. במידת האפשר, רצוי כמובן לבצע תכנון שכזה עוד לפני הפטירה, אך מטבע הדברים, לא תמיד הדבר מתאפשר. 1. בדיקה משפטית – נפטרים רבים משאירים אחריהם הוראות ברורות, בעלות תוקף משפטי, באשר לנכסיהם, באמצעות צוואה. כמו כן, לעתים מחליטים נפטרים על הענקת ייפוי כוח לאדם אחר, על מנת שזה יהיה אחראי לטיפול בנכסיהם במקרה של פטירה. יש לאסוף את כל המסמכים הללו, ולפעול בהתאם לנאמר בהם. 2. תיעוד נכסים – מומלץ, אם באמצעות מתכנן פיננסי או לבד, לבצע אחת לתקופה הזמנת נתונים מהמסלקה הפנסיונית והר הביטוח. הדבר מאפשר תיעוד מקורב לנכסים הפנסיונים אם חס וחלילה קורה מקרה פטירה או חוסר יכולת תפקוד קוגנטיבית. יש לזכור, כי מסלקה פנסיונית מחייבת חתימה על ייפוי כח ולכן לא ניתן להזמין מסלקה בדיעבד במקרה פטירה. אם הנפטר השאיר אחריו תיעוד מסודר של הנכסים אשר ברשותו (חשבונות בנק/ קרן פנסיה/ קופות גמל/ ביטוחי חיים/ פוליסות חיסכון/ נכסי נדל"ן ועוד), זהו תהליך קצר ופשוט. עם זאת, לעתים, התיעוד אינו מלא, ויש להיעזר בפניה לרשויות הרלבנטיות בכדי לאתר את כלל הנכסים הרשומים על שם הנפטר. כיום, אפשר להיעזר במספר אתרים ממשלתיים רשמיים המנגישים מידע רב בנושא זה. 3. בירור זכויות מול הרשויות הממשלתיות – על מנת לדאוג לקרובי משפחתו של הנפטר, חשוב לבצע בירור זכויות מקיף מול הביטוח הלאומי ומול מס הכנסה, זאת בכדי למצות את המגיע לקרובי המשפחה. 4. זכויות עובדים – במקרה שהנפטר.ת היו מועסקים כשכירים, חשוב למצות את הזכויות המגיעות ליורשיהם בהתאם לחקיקה ולהסכם ההעסקה שלהם. מבחינה חוקית, מקרה מוות והשלכותיו נחשבות כאירוע של "פיטורים" ולעיתים מעניקות הטבות מיסוי, כגון כפל פטור על פיצויים במקרה פטירה או היכולת להשתמש בפטור ממס עקב נכות, במקרה בו היה לנפטר טרום מקרה הפטירה.

5. הפסקת תשלומים – יש לוודא שכלל התשלומים הקבועים שהיו לנפטר.ת מופסקים (ביטוחים שונים, תשלומי קבע לסלולר/ טלוויזיה, קופת חולים, כרטיסי אשראי וכו'). 6. בדיקת הלוואות – חשוב לבדוק אם ואלו הלוואות פתוחות היו לנפטר.ת, בבנקים/ חברות אשראי/ חברות ביטוח/ גופים פיננסים אחרים - ואם היה להן ביטוח (למשל במשכנתה). 7. שימוש בנכסים – לאחר שכל הנכסים תועדו ומעמדם המשפטי הובהר, מגיע השלב המשמעותי מהבחינה הפיננסית – ההחלטה מה לעשות בנכסים. ישנן אפשרויות רבות לשימוש בכספים שנותרו בביטוחי החיים/ קצבאות שארים/ נכסי נדל"ן וכו', וההחלטה מהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת,אינה פשוטה. מומחה לתכנון פיננסי יוכל לסייע גם בהבנת שיקולי המס הכרוכים במימוש הנכסים. עקב הניסיון שצברנו בטיפול במקרים שכאלו בעבר, באתנה ניהול הון, קיים נוהל מסודר לטיפול במקרה פטירה באמצעותו אנו מקצרים תהליכים, מקפידים על הצפת הזכויות להן זכאית משפחת הנפטר ועזרה במימוש ובבניית תזרים מזומנים למשפחת הנפטר.

***המאמר מוגש לצורכי מידע בלבד ואינו מהווה ייעוץ פיננסי, לפני כל ביצוע פעולה או השקעה, מומלץ לקבל ייעוץ אישי מוסדר ומלא מגורם מוסמך.

37 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיצד מומלץ לבצע השקעות לטווח קצר בתקופה הנוכחית?

מאז החלה שנת 2022, רשמו שוקי ההון בעולם ירידות חדות. זאת במקביל לשינויים דרמטיים ובהם עליית האינפלציה, העלאות ריבית, התייקרות של הנפט ושל סחורות רבות. ההשפעות המתמשכות של סגרי הקורונה על שרשראות האספק

שוקי ההון ב-2022 – מה עברנו ומה צריכים המשקיעים לעשות?

בחלוף כחצי שנה – ערכנו במהלך חודש יולי, כנס וירטואלי בהשתתפות כ-100 מלקוחותינו. את הכנס, אשר עסק במתרחש בשווקים הפיננסים, הנחה איש התקשורת יעקב אילון והשתתפו בו אמיר כהנוביץ כלכלן ראשי ב"הפניקס" חברה

bottom of page